
Behövs idrott i skolan?
På senare tid har idrotten i skolan varit föremål för debatt. Många politiker vill öka antalet idrottstimmar i skolan i och med att barn och ungdomar rör på sig på tok för litet. En lösning för detta skulle vara att lägga till ytterligare 100 timmar per skolår som är dedikerade till idrott. Idrott behövs i många olika former för att man ska må bra och få fysisk hälsa som följer med en genom livet. Forskning har visat att de barn och ungdomar som idrottar regelbundet har en bättre chans att bibehålla denna vana och dessutom få en bättre hälsa överlag genom hela livet. Därför är idrotten viktig och något man bör uppmuntra. Det finns dock flera som motsätter sig detta. Bland annat Soran Ismail som anser att idrott i skolan helt borde tas bort istället då detta är något som skapar förutsättningar för mobbning. Dessutom anser han att det är absurt att man tvingar barn och ungdomar att vara nakna med varandra. I detta fall menar han på att man behöver duscha efter att man har idrottat och att alla inte känner sig bekväma med att göra detta tillsammans med andra.
Det fins många andra idéer om hur man ska få ungdomar att idrotta mer. En av dessa är att ge extra stöd till idrottsföreningar så att det ska bli gratis för ungdomar upp till en viss ålder att idrotta. Detta kan leda till att fler upptäcker intresset tidigare och att man därefter bibehåller intresset genom livet. Det gäller att lägga fokus på det som attraherar ungdomar och därefter se till att de har allt det de behöver för att utvecklas positivt genom livet, till exempel är gents att rekommendera när pojkarna börjar bli män och få skägg. Även där handlar det om att man ska ta hand om sig själv på bästa sätt och det är något man lär sig om under idrottstimmarna, man lär sig att sätta sig själv i fokus.
En lösning anser kan vara att placera idrottstimmen i slutet av dagen så att alla istället får chansen att gå hem och duscha efter att de har haft idrott och inte behöver duscha med varandra. Oavsett om man anser detta vara ett problem eller inte och något man ska ta med i debatten är det återigen viktigt att komma ihåg att barn och ungdomar behöver röra på sig mer. Att tvinga dem till att röra sig i skolan kan anses ha varierande effekt. Många undviker denna lektion genom alla möjliga medel, till exempel genom att skolka, komma med ursäkter och intyg angående varför man inte kan delta i idrotten eller genom att helt skippa den skoldagen. Frågan är därför om fler idrottstimmar skulle påverka dem som verkligen behöver det? Ofta är det naturligt aktiva ungdomar som tycker om och har roligt på idrotten. Det viktiga är i slutändan att skapa fler möjligheter för vardagsmotion för ungdomarna och en del av debatten handlar om att istället ge ungdomarna fler sovmorgnar.